3 zile in Tel Aviv si Ierusalim: ce sa vizitezi, ce sa faci si ce nu in Israel

Leave a Comment

Shalom!

Era candva prin aprilie-mai cand prietenii nostri ne-au spus ca vor sa mearga in vacanta in Tel Aviv si ne-au intrebat daca vrem sa mergem si noi. Am zambit de cum am auzit invitatia, asta pentru ca nu am mai fost niciodata in Israel si era una dintre destinatiile de vacanta care se afla pe lista mea.

Zis si facut! Am rezervat vacanta in Tel Aviv.
Am zburat din Cluj cu Wizz Air si am luat doar bagaj de mana. Am platit Wizz Priority si am avut un troller mic de cabina + o gentuta/poseta.  Initial ma gandeam ca nu o sa-mi incapa toate lucrurile de care am nevoie si trebuie sa va recunosc ca este prima data cand calatoresc doar cu bagaj de mana, asadar a fost o provocare sa fac bagajul.
V-am aratat intr-un video pe Youtube cum am impachetat tot ce aveam nevoie pentru aceasta vacanta. - Puteti vedea video-ul -AICI

Am ajuns in Tel Aviv dimineata iar in aeroport a fost destul de aglomerat insa nu am intampinat probleme. Multa lume mi-a spus ca vom fi luati la intrebari insa nu a fost asa. M-au intrebat doar daca sunt pentru prima data la ei in tara si atat.
Am ajuns sambata iar asta inseamna ca este SABATUL- este ziua odihnei si se incheie la scurt timp dupa aparitia pe cer a trei stele in seara zilei de sambata. Sambata totul este inchis in Israel si nu functioneaza nici macar mijloacele de transport in comun. Asadar, sa va informati din timp in cazul in care ajungeti sambata in Tel Aviv. Noi am luat un taxi din aeroport pana in oras si ne-a costat 44 de euro.

Ce trebuie sa stiti daca ajungeti in Tel Aviv:

• in aceasta perioada( iunie-iulie) este foarte cald,inamarti-va cu rabdare, palarii de soare, apa si creme cu spf
  • evitati sa va plimbati in miezul zilei pentru ca efectiv te topesti
  • luati cu voi o esarfa mare, pantaloni mai lungi si o camasa lejera, mai ales daca vreti sa vizitati biserici. De asemenea, barbatii nu pot intra in pantaloni scurti.
  • noi am schimbat euro in Romania si acolo am schimbat din euro in shekeli. Puteti plati si cu cardul dar daca mergeti in bazar sau piete, este mai bine sa aveti shekeli
  • negociati! Puteti negocia la orice:)
  • daca vreti sa mancati cel mai bun hummus si mancare traditionala, orientati-va dupa acele restaurante care nu arata neaparat fancy si luxoase, dimpotriva, si acolo unde vedeti ca este lume, cu siguranta va fi extrem de bun.
  • daca vreti sa umblati cat mai mult, puteti inchiria biciclete sau trotinete electrice
  • aveti grija in trafic dar si ca pietoni pentru ca se conduce destul de haotic si chiar am vazut un accident pe pista de biciclete/trotinete
  • plaja este super faina, toata lumea este relaxata si apa numai buna de facut baie
  • nu m-am simtit nici macar o secunda in nesiguranta! Nici macar una! Nu am vazut sau cel putin nu am simtit ca sunt persoane dubioase sau hoti de buzunare pe strada sau pe plaja.
  • Tel Aviv-ul nu este ieftin! Am platit pentru o portie de fructe de mare 120 shekeli - 140 lei, o apa mica 14 shekeli- 16 lei, o bere intre 25-35 shekeli.
  • gasiti plaja cu sezlonguri dar si plaja unde poti sa pui direct prosopul pe nisip
  • trebuie sa mai stiti ca Roaming-ul este foarte scump asa ca, daca va activati datele mobile sa va asteptati la o factura consistenta :) Eu nu l-am activat deloc pentru ca m-am descurcat cu retelele de wifi pe care le gaseam in locatiile in care mergeam.

Jaffa sau Yaffa  este partea sudică, antică, a orașului Tel Aviv, un port străvechi la Marea Mediterana, unul din cele mai vechi orașe-porturi din lume.
Jaffa este de fapt orasul vechi si este total diferit de Tel Aviv. Puteti ajunge pe jos, depinde de zona in care va aflati in Tel Aviv sau puteti lua bicicleta, trotineta sau taxi. Noi am mers intr-o plimbare pe faleza pana in Jaffa si am facut aproximativ 40 de minute.

M-a cucerit micul Jaffa prin linistea care domnea pe stradutele dispuse in trepte, desi era foarte cald gaseai turisti care se bucurau de frumusetea orasului si incarcatura istorica. Gasesti terase unde sa te racoresti la o limonada, galerii de arta cu diferite obiecte de arta, de la tablouri spectaculoase, la bijuterii si suveniruri speciale dar si o priveliste spre Tel Aviv si spre faleza interminabila care pur si simplu te cuceresc.

Obiective turistice in Jaffa:

1. Manastirea Sf.Petru
Este cel mai cunoscut punct de reper daca ajungi in Jaffa si asta pentru ca este oarecum chiar sus, in centru, unde este si o mini-piateta. Din curtea manastirii, exista o scara care duce pana jos la camerele boltite ale Castelului Crusader.

2. Gradinile HaPisgah
Este locul in care am facut un mic popas pentru ca era foaaaarte cald, asadar ne-am asezat pe iarba, la umbra si ne-am bucurat de privelistea spectaculoasa atat spre Tel Aviv cat si spre Marea Mediterana. Tocmai se pregatea scena pentru un eveniment destul de mare: Festivalul International de Film pentru studenti, ceva de genul asta.

3. Flea Market
Daca sunteti pasionati de vintage-uri, de obiecte de arta sau bijuterii cu povesti din vremuri demult apuse, trebuie musai sa ajungeti in Flea Market. De fapt, merita oricum sa ajungeti pentru ca este o un vibe cu totul diferit de tot ce gasesti in Tel Aviv. Gasesti vanzatori care isi expun marfa efectiv in usa unui garaj, pe garduri si pe usi, si te miri ce gasesti. Tot aici am mancat cel mai bun humus eveeeeer iar daca vreti sa mancati preparate traditionale, va recomand sa mancati la unul dintre restaurantele de aici, in primul rand pentru mancare dar si pentru vibe-ul care acopera toate stradutele.
Nu va asteptati sa fie curat sau liniste pentru ca sunt multi turisti si este agitatie insa atmosfera e super faina.

4. Turnul cu ceas
Este la baza orasului Jaffa, tot in zona cu Flea Market, pe o straduta cu restaurante si cafenele traditionale. Oamenii pur si simplu stau pe trotuar la o cafea, altii isi invita clientii sa le guste preparatele si altii pur si simplu se plimba, in agitatia unei dupa-amiezi de vara.

Construit in anul 1906 din blocuri de calcar, pentru a marca jubileul de 25 de ani al sultanului otoman Abdul Hamid al II-lea. si este astazi un reper major al orasului Jaffa, astfel ca merita sa treceti macar sa-l admirati intr-o plimbare scurta. Ceasul este unul dintre cele șapte turnuri de ceas construite în perioada otomană în Israel și în Teritoriile Palestiniene. Din ceasurile originale, șase mai stau, păstrând timpul astăzi.

5. Portul Jaffa
Nu ai cum sa ajungi in Jaffa si sa nu cobori in port. Este una dintre cele mai frumoase si renumite zone ale vechiului oras. Este un labirint de strazi antice presarate cu restaurante si magazine de bijuterii. Este locatia perfecta pentru o plimbare romantica dar si pentru a savura o cina cu preparate din peste si fructe de mare.  Incearca aici calamarii, pestele, inghetata, dar si muzica live de la Port’s Container bar. Este un adevarat carusel de gusturi, mirosuri si culori.

Manastirea Sf. Petru

Stradutele din Jaffa sunt toate asa...niste scari

Portul Jaffa - Vechiul Port

Turnul cu Ceas

Flea Market la baza orasului vechi Jaffa

Straduta din Jaffa

Carmel Market

Nu poti face o vizita in Tel Aviv fara sa ajungi in Carmel Market - este cea mai mare piata din oras si aici gasesti de toate: de la fructe si sucuri proaspete din fructe, la dulciuri si condimente specifice bucatariei lor dar si suveniruri.
Vinerea este cea mai aglomerata zi, asadar trebuie sa te inarmezi cu rabdare si sa ajungi devreme. Nu uita sa negociezi si sa ai shekeli la tine :)

Pe langa bunatatile traditionale o sa mai dati cu nasul si de "neasteptat"de multe tarabe cu "Made in China".
Nu uitati ca sambata este Shabatul si este totul inchis, inclusiv piata Carmel.

IERUSALIM

Una dintre zilele petrecute in aceasta scurta vacanta, am petrecut-o in IERUSALIM.
Nu era in plan de la bun inceput desi ne doream, insa am zis ca ajungem in Tel Aviv si vedem acolo ce optiuni avem de a ajunge in Ierusalim pentru ca daca tot am ajuns in Israel, era pacat sa nu ajungem si in Ierusalim.

Asa cum va spuneam, nu aveam planuri iar optiunile pe care le aveam erau fie sa inchiriem o masina fie sa mergem cu mijloacele de transport in comun.
Am ajuns la o firma de inchirieri masini iar acestia ne cereau o garantie de 800 de dolari plus cheltuielile pe care le aveam cu inchirierea, parcare si altele.
Am decis pana la urma sa mergem cu mijloacele de transport in comun.
Am luat o harta si am cautat pe internet care e cea mai buna varianta. Zis si facut!

Era trecut de ora 10 si noi inca eram in Tel Aviv. Am luat autobusul 4 pana la Central Bus Station care apropo, este mare si foarte murdara. Pregatiti-va simturile olfactive pentru o experienta mai putin prietenoasa.
De la Gara am luat autobusul 405 care vine din 20 in 20 de minute, pana in Ierusalim. Am facut aproximativ 1 ora si jumatate pana la destinatie si totul a decurs bine. Nu am stat in trafic iar in autobus era aer conditionat si wifi.

Ierusalimul este diferit de Tel Aviv, mult mai traditional, mai religios, mai istoric si mai parca toata lumea care e acolo intra asa intr-o stare de calm si liniste. Se simte totul altfel si este o energie aparte.

Pana am ajuns la Zidul Plangerii am trecut prin bazar care este imens. Sunt efectiv stradute dispuse in trepte pline ochi de tarabe si pe-o parte si pe cealalta.

Va recomand sa mergeti mai intai sa vizitati obiectivele pe care vreti sa le vedeti si apoi sa va intoarceti in bazar.

Noi am fost la Zidul Plangerii si in Cartierul Evreiesc.

"Zidul PlângeriiZidul de apus sau Kotel se află în Vechiul Oraș al Ierusalimului în partea de vest a Muntelui Templu(pe culmea căruia se află astăzi sanctuarul musulman Haram ash Sharif). El este un vestigiu al zidului antic care înconjura curtea Templului iudeu din Ierusalim, și ,după distrugerea acestuia, este considerat principalul loc sacru al iudaismului. Vreme de secole este un loc de rugăciune și principalul loc de pelerinaj pentru evrei, cea mai veche menționare despre atașamentul evreilor față de zid datând din secolul al IV-lea." - wikipedia

Am vizitat si JERUSALEM WALLS NATIONAL PARK pe care va recomand cu caldura sa il treceti pe lista voastra pentru ca merita vazut. Si daca ajungeti aici neaparat sa cereti o harta la intrare si sa urmariti tot traseul pentru ca este foarte frumos.

Spre deosebire de Tel Aviv, in Ierusalim mi s-a parut ca strazile sunt mai mizerabile si lumea arunca ambalajele si resturile peste tot dar atmosfera si toata experienta celor doua orase este total diferita.

In vreme ce orasul Tel Aviv este mai cosmopolit, cu terase si restaurante moderne, cu party-uri in diferite locatii si o plaja pe care merita sa va petreceti macar o zi din vacanta voastra, Ierusalimul este mai linistit, intr-un spirit mai traditional si religios.

Experienta in Israel a fost una frumoasa de care m-am bucurat la maximum, Am profitat de timp si am ajuns in cat mai multe locuri.

Cu siguranta ne vom intoarce pentru ca nu am reusit sa vedem Marea Moarta si multe alte locuri MUST HAVE din Tel Aviv.

Voi ce destinatii de vacanta recomandati?

Astept cu drag mesajele voastre.